27 travnja, 2011

HNOS i NOK , jesu li u suprotnosti ili su i jedan i drugi bez veze ?

Nacionalni okvirni kurikulum (NOK), dokument koji bi trebao biti temelj reforme hrvatskog osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovnog sustava, kasni za trendovima u EU-u i svijetu, degradirat će razinu obrazovanja u Hrvatskoj, a njezine stanovnike pretvoriti u neobrazovanu radnu snagu, upozoreno je na nedavno održanom Festivalu znanosti u Sinju.

http://www.tportal.hr/scitech/znanost/124088/zeli-li-Ministarstvo-obrazovanja-da-Hrvati-p-ostanu-neobrazovani.html


Bez većeg uvoda , samo ću komentirati, a koliko je Paar u pravu ili ne zaključite sami !

Činjenice , vidljive u praksi, govore da nešto zaista moramo mijenjati :

1. Djeca poslije osnovne škole nisu spremna za srednju školu, nemaju potrebnih predznanja i što je najgore upisuju se prema postignutom uspjehu , a ne prema koliko toliko izgrađenim kriterijima i vizijama o vlastitoj budućnosti

2. Srednja škola je podijeljena na gimnazije i strukovne škole. U tom sustavu gimanazije proizvode štrebere, koji ako ne uspiju ostvariti potrebne ocjene potpuno gube vizije i nerijetko završavaju na dnu društvene ljestvice. Često su podložni alkoholu , drogi, .... S druge strane zbog osiromašene privrede strukovnjaci ne pronalaze posao, a niti ih se osposobljava za vlastito otvaranje obrta , malih tvrtki , .... Ostaju na ulici, bez perspektive, priklanjaju se alkoholu, drogi, nasilju, To su uglavnom ljudi sa oskudnim znanjima za stvaranje novog početka i nastavka studija ili prekvalificiranje. Privreda im u tome u glavnom ne može pomoći, jer ovako osiromašena nema izbora nego tražiti odmah gotove ljude , kojih nema ...

3. Razne više škole i veleučilišta su surogat visokoobrazovnih ustanova i upisuju sve one koji se nisu uspjeli upisati na sveleučilišta ili su naknadno nakon niza godina da bi ostvarili neki vlastiti probitak na poslu, poželjeti dobiti i oni "akademsku diplomu". Znanja ovih ljudi su uglavnom katastrofalna, prije svega zbog izuzetno loše kadrovske strukture nastavnika i adhoc pisanih školskih programa, Vrlo često su , ako ne i u pravilu, takve ustanove samo nerealne želje i ambicije lokalnih političara i zapravo nemaju čvrste temelje u obrazovnom sustavu ... To su po meni , tek na malo viši stupanj , dignute poznate nam "večernje škole " ! Ne rijetko ovi "kadrovi s diplomom" vrlo brzo potpomognuti političkim statusom postaju vodeći manageri i ljudi odgovorni za poslovne procese koje niti znaju niti razumiju !

4. Visoko obrazovanje, prije svaga fakulteti u sklopu sveučilišnih centara , trebali bi proizvoditi neophodnu bazu kreativnih mladih znanstvenika , inžinjera, liječnika, graditelja, inovatora, managera, ljudi koji će voditi ovo društvo u svim njegovim segmentima.
Međutim , negativna selekcija štrebera i ovdje proizvodi ljude koji su ovisni o tuđim znanjima i upravljanju njima. Nisu samostalni, nemaju ideja i nisu sposobni prilagođavati se stalnim promjenama. Od njih je gotovo nemoguće pronaći vođu tima koji bi na znanstvenim osnovama znao što i kako. Njima treba predugi period prilagođavanja postojećim sustavima , umjesto da su školovani tako da ulaskom u postojeće sustave iste unaprijeđuju i mijenjaju ... Na kraju zaboravljaju svoja znanja i rade po principima starim 50 i više godina. Visokoobrazovanje za njih ostaje kao uspomena na studentske dane u obliku "prašnjave diplome" u nekoj skrivenoj ladici, tek kao dokaz nekadašnjeg odricanja, štrebanja i polaganja nepotrebnih ispita .


Mogao bi pisati još puno , ali sve se svodi na vrlo jednostavan zaključak :

Rezulati našeg školstva su vrlo loši i ovako nemamo ama baš nikakve šanse promijeniti niti društvene odnose , a niti promijeniti gospodarsku krivulju prema gore i povećati brutto nacionalni dohodak. Stvaramo cijelu vosku nesposobnih ljudi da se suoče sa stvarnošću. Najgore je od svega što stvaramo ljude koji očekuju da će im isti takvi dati gotova radna mjesta sa velikim plaćama i malom odgovornošću.
Ključ je stvoriti što više ljudi koji imaju potrebna osnovna znanja ali i želju i motivaciju za vlastitim stvaranjem , neophodnom energijom i željom da mogu sami, sviješću o tome da još puno moraju učiti i raditi i da im je diploma samo široko otvorila oči i dala šansu koju samo oni sami mogu iskoristiti !

Ipak puno su veće šanse da će poslušni štreberi "ući u sustav" i tako i dalje vladati ovom državom, a da će pravi stvaraoci i dalje biti neshvaćeni izuzeci i čudaci, često proglašeni nesnalažljivim i nesposobnim, ljudi koji nisu proizvod sustava , već "nepoželjni bugovi", prije ili kasnije osuđeni na propast ili puko prežiljavljanje !


Pitanje je : Želimo li mi to svojoj djeci , ili možemo nešto promijeniti ?

Nema komentara: