U sklopu IPA progrаma-projekta
Europske unije Poduzetničko učenje pristup ključnim kompetencijama,
ISCED NIVO 2, koju promovira i vodi South East European Centre for
Entrepreneurial Learning (SEECEL) http://www.seecel.hr/default.aspx?id=8, čiji je OŠ "IGK" iz Slavonskog Broida partner i suradnik organizirala je
OKRUGLI STOL
„Škola kao
jedinica promjene ka postizanju poduzetničkog društva“
Na okruglom stolu sudjelovali su :
1. Zlatko
Bagarić - OŠ IGK,
najava, predstavljanje projekta „Poduzetničko učenje pristup ključnim
kompetencijama“, moderator skupa.
2. Mirko Čavar - senior manager, POSLOVNA
ŠKOLA TVRĐAVA, Slavonski Brod - predavanje uz slajdove: VODIČ za rad TMP
(Tvrtke mladih poduzetnika) s osvrtom na mogućnosti poduzetničke edukacije
učenika osnovnih škola.
3. Zdravko Marić -
poduzetnik, Studio Heron d.o.o., Slavonski Brod. Pogled na temu iz perspektive
lokalnih poduzetnika (stanje - potrebe - mogućnosti).
5. Vjeran
Milković, RAZVOJNA AGENCIJA GRADA SLAVONSKOG BRODA, Pozitivna priča o
Slavonskom Brodu i poduzetništvu - promotivni film.
Ostali pozvani sudionici (ravnatelji, voditelji ili
predstavnici):
Srednje škole Slavonski Brod
Osnovne škole Slavonski Brod
Strojarski fakultet Slavonski Brod
Veleučilište Slavonski Brod
Učiteljski fakultet u Osijeku, Dislocirani studij Slavonski Brod
Hrvatski zavod za zapošljavanje
Razvojna agencija Brodsko-posavske
županije
Europski dom
Slavonski Brod
Županijska komora
Obrtnička komora Brodsko-posavske županije
Poduzetnički inkubator Brodin d.o.o.
Udruga za promicanje ženskog poduzetništva Budi
poduzetna
Poduzetnički inkubator Brodin d.o.o.
Braniteljska zadruga "Sjeme-Panj-Umjetnost-Život" Slavonski Brod
Europski dom
Slavonski Brod
Novine, lokalni TV i radio.
Budući sam i ja bio sudionik ukratko dajem sažetak svoga izlaganja :
1. PODUZETNIK JE:
- Osoba koja svoje ideje i maštarije pokreće u nove poslove te samostalno organizira i usmjerava tijek poslovanja.
- Osoba koja stvara nove poslovne mogućnosti usprkos riziku i neizvjesnosti, u svrhu stjecanja profita i rasta.
- Osoba koja preuzima dobro odmjereni rizik i ulaže u resurse da bi se ostvarilo nešto novo ili povećala vrijednost postojećeg.
- ... Brojne druge definicije i opisi ...
2. Kakvi su ljudi poduzetnici i možemo li ih u djeci prepoznati ?- Poduzetnicima je u pravilu puno važniji uspjeh nego sam novac i najčešće ga uopće ne stignu i ne žele trošiti. Zato im se zna prigovarati da su škrti. Novac im je ipak samo potvrda njihovog uspjeha i nova poslovna prilika.
- Poduzetnici su veći sanjari od drugih ljudi. Imaju nemiran duh.
- Iako rade više od većine ponekad ni sami ne znaju rade li ili se igraju.
- U pravilu su vrlo hrabri i odlučni i na opasnost gledaju drukčije .
- Poduzetnici su društveni, rječiti su i dobri govornici. Ponekad su usamljeni.
- Poduzetnici su vrlo ponosni pa morate paziti da ih ne uvrijedite.
- Žele pobjeđivati apsolutno u svemu. ”Drugo mjesto je za njih neuspjeh”, pa makar to bio i sport.
- Pokazuju manje tolerancije za politiku, tračeve i isprazne razgovore.
- U kriznim situacijama ne paničare već organizirano i brzo analiziraju sve mogućnosti, donose brze i jednostavne ODLUKE i spremni su ih braniti pod svaku cijenu. ( I dječije male laži u sebi kriju .... Tko zna što ? )
- Odmah provode donesene odluke do najsitnijih detalja uključujući na najoptimalniji način sve raspoložive materijalne , financijske i ljudske resurse.
Siguran sam da baš u vašem razredu ima puno takvih ! Oni će zarađivati naše mirovine, zato ih volite i poštujte.
3. RADNI DAN JEDNOG PODUZETNIKA : - „Poduzetnici sanjaju samo posao !” Vjerovali ili ne, ali to je tužna ili radosna istina !
- Ustajanje oko 6 sati.
- Čitanje i analiza prispjelih e-mail poruka i odgovaranje na njih i definiranje zadataka sebi i suradnicima uz ispijanje jake jutarnje doze crnog čaja s mlijekom ...
- Spajanje preko Interneta na poslovni server tvrtke, skidanje i knjiženje izvoda banke, rješavanje zaostalih poslova od jučer.
- Uočavanje problema i planiranje zadataka.
- Odlazak na posao i dolazak u 6:50 minuta i početak rada
- Kratki sastanci sa suradnicima od 8 do 8:30, analiza konkretnih problema, davanje uputa za rješavanje
- Izrada projektne dokumentacije
- Brojni upiti korisnika, analiza, ... odlučivanje, upute
- Više dnevnih kraćih sastanaka uz stručne analize , odluke i davanje uputa !
- Analiza zakonskih promjena i posljedica na tvrtku, korisnike i poslovna rješenja
- Odlazak kod korisnika na sastanke. Politički, poslovni i razni drugi pritisci.
- Odlazak u Poreznu upravu i Zavod za zapošljavanje zbog rješavanja administrativnih problema. Obračun plaća s podešavanjem novih parametara. Ispis lista i obrazaca i predavanje nadležnim tijelima. Popunjavanje Internet predložaka za plaćanje i plaćanje dospjelih obaveza.
- Analiza zahtjeva, radnih naloga, fakturiranje, pisanje ponuda, aneks ugovora..............
- Radni dan je formalno završio u 18:20
- Dolazak kući, ručak kratki odmor i nastavak posla. Za rekreaciju i šetnju ovih mjeseci nema šanse.
- Analiza neriješenih problema, spajanje preko interneta u tvrtku i kod korisnika, simulacija problema u tabličnim kalkulatorima, rješavanje manjih problema odmah na serverima korisnika, definiranje i propisivanje procedura za rješavanje problema koje moraju obaviti suradnici, pisanje mailova, unos internih radnih zadataka, obrada i slanje uputa za korištenje novih modula korisnicima u 02:54
- Testiranje novih programskih modula, simulacije ....
- .... Ustajanje u 6:15 minuta. Ups,
opet novi radni dan ! Dan stresa i novih
pobjeda i užitka !
Želite li biti poduzetnik ?
- Razumjevanje društva u cjelini o važnosti poduzetništva.
- Stvaranje opće pozitivne poduzetničke klime
- Stvaranje jednostavne zakonske regulative za osnivanje , život i RAST poduzetnika.
- Stvaranje materijalnih i ljudskih resursa za generiranje novih poduzetnika
- Neprekidno poticanje postojećih poduzetnika na novi rast i STVARANJE NOVIH VRIJEDNOSTI U DRUŠTVU
- ( Poduzetnici ne stvaraju nužno samo nove materijalne vrijednosti !)5. A sada malo „o stvarnosti” !
- Hrvatska je zemlja u kojoj se iz krajnosti u krajnost miješaju ideje i postupci divljeg liberalnog kapitalizma a s druge strane proklamiranja jednakosti svih ljudi ( vjerovatno kao ostatak jednog preživljenog vremena ) i samo je deklarativno (po Ustavu ) zemlja socijalne pravde.
- Pretvorba iz društvenog u privatno vlasništvo je provedena nepravično i uz Zakone koji su „ozakonili kriminal i pljačku”.
- Najnoviji Zakoni i promjene koje se zovu „strukturnim reformama” dodatno stvaraju ANTIPODUZETNIČKI DUH.
- PODUZETNICI SE NE BAVE POLITIKOM VEĆ MATEMATIKOM i „nitko im ne može prodavati rog za svijeću” !
- Nepostojanje jasnih STRATEGIJA, PRAVNA NESIGURNOST , deklarativno smanjenje opterećenja , a u stvarnosti NOVI NAMETI I TERET ne daju nadu u nove poduzetničke inicijative i iNVESTICIJE koje će stvarati nove vrijednosti.
- O stranom investiranju u zemlji koja smanjuje potrošnju i povećava porez na dobit i uvodi porez na nekretnine nema niti govora !
- PODUZETNICI NISU LOPOVI I TAJKUNI zbog šačice politički podobnih nekoj trenutnoj vlasti i kojima je mjesto u zatvoru.
- Poduzetnici sa 90% sudjeluju u stvaranju društvenog BDP-a i
zaslužni su za to „što brod nije odavno potonuo” !
6. JAVNI i REALNI sektor. Tko i s kojim ciljem izmišlja sukob ?
- Poduzetnici žele mlade, za posao spremne, obrazovane ljude kojih je u Hrvatskoj premalo !
- Mi smo „zemlja polupismenih i nekompetentnih ljudi” i statistički i stvarno !
- Škole „proizvode” ljude koji NISU
ŠKOLOVANI ZA RAD
već „ZA UPIS U VIŠI STUPANJ OBRAZOVANJA”. - Kada ih se „osposobi” za viši stupanj onda ih se „kvotama” ograničava da se stvarno školuju ! Zato imamo porazne statistike.
- Cilj poduzetnika je da mu škole daju
gotove ljude koje mogu uključiti u proces rada, a ne da moraju dodatno u njih
investirati da bi uopće mogli bilo što raditi. Poduzetnici školuju svoje ljude
cijeli život, ali ih ne mogu učiti „tablicu množenja” !
NE POSTOJI SUKOB već interes poduzetnika u realnom sektoru, da mu javni osigura, kako kadrove tako i svu drugu društvenu nadgradnju da bi živjeli živote dostojne čovjeka !7. Kakve poruke zapravo mi šaljemo djeci ? - Poduzetnici ( tajkuni ) su opljačkali državu i narod.
- Odaberi zvanje za „siguran posao” u Gradu, Županiji ili nekom državnom ili gradskom poduzeću.
- Tko može preživjeti od svoga znanja i rada ?
- Bolje biti „snalažljiv”, nego obrazovan i vrijedan.Učiti, raditi i saditi se ne isplati !
- Šuti i bori se za ocjenu.
- Ako razmišljaš svojom glavom „uhvatit će te na zub” i osuđen si na neuspjeh.
- Natjecati se, biti drugačiji, htjeti više i učiti što te zanima je gubitak vremena za ispunjavanje školskog programa (prečesto samo „štrebanje”).
- PRESTANI MAŠTATI I PAMETOVATI I DOHVATI SE BUBANJA ! Sutra pišeš test....
- Moraš se upisati „u gimnaziju” inače si propao ! Praksa pokazuje suprotno ... Većina gimnazijalaca ne uspjeva se pronaći u realnom životu.
- Što ćeš raditi ako ne prođeš s odličnim i ne upišeš faks ?
- Cijeli život ćeš se „patiti” ! Pa gdje da ti ja „osiguram kakvu vezu za upis ili posao” ?
-
PROVEDENE ANKETE U NEKIM ŽUPANIJAMA POKAZUJU SASVIM DRUGAČIJE ŽELJE UČENIKA PA IH SVE VIŠE ŽELI IĆI U ČETVEROGODIŠNJE I STRUKOVNE SREDNJE ŠKOLE ! DJECA SU ( NE SLUČAJNO ) PUNO PAMETNIJA OD NAS !
8. MOŽEMO LI POSTIĆI KOD DJECE ?
„Biti poduzetnik je moja životna šansa !”- MAŠTU BEZ GRANICA
- KREATIVNOST
- NEPRESUŠNU ENERGIJU
- JASNE I PREPOZNATLJIVE ŽELJE (preko 70%)
- AMBICIJU ZA USPJEH I NATJECANJE
- ONO ŠTO VOLE RADE S LJUBAVLJU
- LAKO SE UKLJUČUJU U TIMOVE I ZAJEDNIČKI RAD
- BRZO DONOSE ODLUKE U SVOJU KORIST I TIMA
- VJEŠTO OSTVARUJU SVOJE I CILJEVE TIMA
- ...
Da li to potičemo ili uništavamo ?9. ŠTO TREBA PODUZETI U OBRAZOVANJU ?- Napraviti potpuno jasan POSLOVNI
PLAN.
I obrazovni sustav je proizvodnja. On proizvodi neophodne ljudske resurse za ostvarenje svake druge proizvodne aktivnosti. Suludo je otvarati veleučilišta i druge škole prema željama političara koje nemaju nikakvu niti kadrovsku i materijalnu osnovu, a proizvode ljude potpuno nesposobne za rad. U pravilu se te diplome kod dolaska na razgovor za posao mogu „okačiti mačku za rep” ! Proizvod je mlada isfrustrirana osoba koja je nakon višegodišnjeg štrebanja osuđena na čekanje posla na Zavodu za zapošljavanje. Nema znanja i kompetencije za rad kod drugoga, a niti poduzetničke hrabrosti u antipoduzetničkoj klimi za ostvarenje bilo kakvih svojih snova.
Rezultat je : ulica, alkohol, droga, nasilje, kriminal .... I na kraju , tko zna .... - U skladu s „poslovnim planom” – STRATEGIJOM, uložiti nekoliko puta veću količinu novca u obrazovni sustav.
- Školu prilagoditi vremenu i prostoru u kojem živimo za zvanja koja potiču kreativnost i poduzetnički duh. Djecu ne školujemo „ZA KVIZ” već za „REALAN ŽIVOT” !
- Ovo podrazumjeva potpunu promjenu obrazovnog sustava u kojemu je konačni rezultat kreativna mlada osoba sposobna za samostalno i sigurno djelovanje u svim uvjetima.
- Hvale vrijedne su inicijative koje se
danas ovdije iznose, ali bez sustavnog pristupa, strategije i jasnih planova i
projekata u obrazovnom sustavu, prije ili kasnije će se i ove inicijative
razvodniti. Zato je neophodno da se za ove inicijative čuje , da ih se
promovira i s njima hrabro ide pred ministre i Sabor, gradonačelnike i župane,
razvojne agencije, zavode za zapošljavanje, sve obrazovne ustanove od vrtića do
sveučilišta i drugih znanstvanih ustanova !
Mladi ne poznaju i ne priznaju krizu.Njihova budućnost nije „u zapošljavanju preko veze” već „u samozapošljavanju i stvaranju novih vrijednosti” !
- Napraviti potpuno jasan POSLOVNI
PLAN.
Nema komentara:
Objavi komentar