16 ožujka, 2012

UČENIK - BUDUĆI PODUZETNIK


U sklopu IPA progrаma-projekta Europske unije Poduzetničko učenje pristup ključnim kompetencijama, ISCED NIVO 2, koju promovira i vodi South East European Centre for Entrepreneurial Learning (SEECEL) http://www.seecel.hr/default.aspx?id=8, čiji je OŠ "IGK" iz Slavonskog Broida partner i suradnik organizirala je
OKRUGLI STOL
 „Škola kao jedinica promjene ka postizanju poduzetničkog društva
Na okruglom stolu sudjelovali su :
1. Zlatko Bagarić - OŠ IGK, najava, predstavljanje projekta „Poduzetničko učenje pristup ključnim kompetencijama“, moderator skupa.
2. Mirko Čavar - senior manager, POSLOVNA ŠKOLA TVRĐAVA, Slavonski Brod - predavanje uz slajdove:  VODIČ za rad TMP (Tvrtke mladih poduzetnika) s osvrtom na mogućnosti poduzetničke edukacije učenika osnovnih škola.
3. Zdravko Marić - poduzetnik, Studio Heron d.o.o., Slavonski Brod. Pogled na temu iz perspektive lokalnih poduzetnika (stanje - potrebe - mogućnosti).
5. Vjeran Milković, RAZVOJNA AGENCIJA GRADA SLAVONSKOG BRODA, Pozitivna priča o Slavonskom Brodu i poduzetništvu - promotivni film.
 Ostali pozvani sudionici (ravnatelji, voditelji ili predstavnici):
Srednje škole Slavonski Brod
Osnovne škole Slavonski Brod
Strojarski fakultet Slavonski Brod
Veleučilište Slavonski Brod
Učiteljski fakultet u Osijeku,  Dislocirani studij Slavonski Brod
Hrvatski zavod za zapošljavanje
Razvojna agencija Brodsko-posavske županije
Europski dom Slavonski Brod
Županijska komora
Obrtnička komora Brodsko-posavske županije
Poduzetnički inkubator Brodin d.o.o.
Udruga za promicanje ženskog poduzetništva Budi poduzetna
Poduzetnički inkubator Brodin d.o.o.
Braniteljska zadruga "Sjeme-Panj-Umjetnost-Život" Slavonski Brod
Europski dom Slavonski Brod
Novine, lokalni TV i radio.


Budući sam i ja bio sudionik ukratko dajem sažetak svoga izlaganja :

1. PODUZETNIK JE:
    • Osoba koja svoje ideje i maštarije pokreće u nove poslove te samostalno organizira i usmjerava tijek poslovanja.
    • Osoba koja stvara nove poslovne mogućnosti usprkos riziku i neizvjesnosti, u svrhu stjecanja profita i rasta.
    • Osoba koja preuzima dobro odmjereni rizik i ulaže u resurse da bi se ostvarilo nešto novo ili povećala vrijednost postojećeg.
    • ... Brojne druge definicije i opisi ...
      2. Kakvi su ljudi poduzetnici
      i možemo li ih u djeci prepoznati ?
      • Poduzetnicima je u pravilu puno važniji uspjeh nego sam novac i najčešće ga uopće ne stignu i ne žele trošiti. Zato im se zna prigovarati da su škrti. Novac im je ipak samo potvrda njihovog uspjeha i nova poslovna prilika.
      • Poduzetnici su veći sanjari od drugih ljudi. Imaju nemiran duh.
      • Iako rade više od većine ponekad ni sami ne znaju rade li ili se igraju.
      • U pravilu su vrlo hrabri i odlučni i na opasnost gledaju drukčije .
      • Poduzetnici su društveni, rječiti su i dobri govornici. Ponekad su usamljeni.
      • Poduzetnici su vrlo ponosni pa morate paziti da ih ne uvrijedite.
      • Žele pobjeđivati apsolutno u svemu. ”Drugo mjesto je za njih neuspjeh”, pa makar to bio i sport.
      • Pokazuju manje tolerancije za politiku, tračeve i isprazne razgovore.
      • U kriznim situacijama ne paničare već organizirano i brzo analiziraju sve mogućnosti, donose brze i jednostavne ODLUKE i spremni su ih braniti pod svaku cijenu. ( I dječije male laži u sebi kriju .... Tko zna što ? )
      • Odmah provode donesene odluke do najsitnijih detalja uključujući na najoptimalniji način sve raspoložive materijalne , financijske i ljudske resurse.

      Siguran sam da baš u vašem razredu ima puno takvih ! Oni će zarađivati naše mirovine, zato ih volite i poštujte.


      3. RADNI DAN JEDNOG PODUZETNIKA :
       

      • „Poduzetnici sanjaju samo posao !” Vjerovali ili ne, ali to je tužna ili radosna istina !
      • Ustajanje oko 6 sati.
      • Čitanje i analiza prispjelih e-mail poruka i odgovaranje na njih i definiranje zadataka sebi i suradnicima uz ispijanje jake jutarnje doze crnog čaja s mlijekom ...
      • Spajanje preko Interneta na poslovni server tvrtke, skidanje i knjiženje izvoda banke, rješavanje zaostalih poslova od jučer.
      • Uočavanje problema i planiranje zadataka.
      • Odlazak na posao i dolazak u 6:50 minuta i početak rada
      • Kratki sastanci sa suradnicima od 8 do 8:30, analiza konkretnih problema, davanje uputa za rješavanje
      • Izrada projektne dokumentacije
      • Brojni upiti korisnika, analiza, ... odlučivanje, upute
      • Više dnevnih kraćih sastanaka uz stručne analize , odluke i davanje uputa !
      • Analiza zakonskih promjena i posljedica na tvrtku, korisnike i poslovna rješenja
      • Odlazak kod korisnika na sastanke. Politički, poslovni i razni drugi pritisci.
      • Odlazak u Poreznu upravu i Zavod za zapošljavanje zbog rješavanja administrativnih problema. Obračun plaća s podešavanjem novih parametara. Ispis lista i obrazaca i predavanje nadležnim tijelima. Popunjavanje Internet predložaka za plaćanje i plaćanje dospjelih obaveza.
      • Analiza zahtjeva, radnih naloga, fakturiranje, pisanje ponuda, aneks ugovora..............
      • Radni dan je formalno završio u 18:20
      • Dolazak kući, ručak kratki odmor i nastavak posla. Za rekreaciju i šetnju ovih mjeseci nema šanse.
      • Analiza neriješenih problema, spajanje preko interneta u tvrtku i kod korisnika, simulacija problema u tabličnim kalkulatorima, rješavanje manjih problema odmah na serverima korisnika, definiranje i propisivanje procedura za rješavanje problema koje moraju obaviti suradnici, pisanje mailova, unos internih radnih zadataka, obrada i slanje uputa za korištenje novih modula korisnicima u 02:54
      • Testiranje novih programskih modula, simulacije ....
      Odlazak na počinak oko 03:30 ...   A u polusnu „opet prokleti posao u glavi” !

      • .... Ustajanje u 6:15 minuta. Ups, opet novi radni dan !  Dan stresa i novih pobjeda i užitka ! 

        Želite li biti poduzetnik ?
      4. PREDUVJETI za početak, uspješan rast ili propast :   
      • Razumjevanje društva u cjelini o važnosti poduzetništva. 
      • Stvaranje opće pozitivne poduzetničke klime 
      • Stvaranje jednostavne zakonske regulative za osnivanje , život i RAST poduzetnika. 
      • Stvaranje materijalnih i ljudskih resursa za generiranje novih poduzetnika 
      • Neprekidno poticanje postojećih poduzetnika na novi rast i STVARANJE NOVIH VRIJEDNOSTI U DRUŠTVU
        • ( Poduzetnici ne stvaraju nužno samo nove materijalne vrijednosti  !)
          5. A sada malo „o stvarnosti” !
          • Hrvatska je zemlja u kojoj se iz krajnosti u krajnost miješaju ideje i postupci divljeg liberalnog kapitalizma a s druge strane proklamiranja jednakosti svih ljudi ( vjerovatno kao ostatak jednog preživljenog vremena ) i samo je deklarativno (po Ustavu ) zemlja socijalne pravde.
          • Pretvorba iz društvenog u privatno vlasništvo je provedena nepravično i uz Zakone koji su „ozakonili kriminal i pljačku”.
          • Najnoviji Zakoni i promjene koje se zovu „strukturnim reformama” dodatno stvaraju ANTIPODUZETNIČKI DUH.
          • PODUZETNICI SE NE BAVE POLITIKOM VEĆ MATEMATIKOM i „nitko im ne može prodavati rog za svijeću” !
          • Nepostojanje jasnih STRATEGIJA, PRAVNA NESIGURNOST , deklarativno smanjenje opterećenja , a u stvarnosti NOVI NAMETI I TERET ne daju nadu u nove poduzetničke inicijative i iNVESTICIJE koje će stvarati nove vrijednosti.
          • O stranom investiranju u zemlji koja smanjuje potrošnju i povećava porez na dobit i uvodi porez na nekretnine nema niti govora !
          • PODUZETNICI NISU LOPOVI I TAJKUNI zbog šačice politički podobnih nekoj trenutnoj vlasti i kojima je mjesto u zatvoru.
          • Poduzetnici sa 90% sudjeluju u stvaranju društvenog BDP-a i zaslužni su za to „što brod nije odavno potonuo” !
            6. JAVNI i REALNI sektor.
            Tko i s kojim ciljem izmišlja sukob ?
          • Poduzetnici žele mlade, za posao spremne, obrazovane ljude kojih je u Hrvatskoj premalo !
          • Mi smo „zemlja polupismenih i nekompetentnih ljudi” i statistički i stvarno !
          • Škole „proizvode” ljude koji NISU ŠKOLOVANI ZA RAD
            već „ZA UPIS U VIŠI STUPANJ OBRAZOVANJA”.
          • Kada ih se „osposobi” za viši stupanj onda ih se „kvotama” ograničava da se stvarno školuju ! Zato imamo porazne statistike.
          • Cilj poduzetnika je da mu škole daju gotove ljude koje mogu uključiti u proces rada, a ne da moraju dodatno u njih investirati da bi uopće mogli bilo što raditi. Poduzetnici školuju svoje ljude cijeli život, ali ih ne mogu učiti „tablicu množenja” !  
            NE POSTOJI SUKOB već interes poduzetnika u realnom sektoru, da mu javni osigura, kako kadrove tako i svu drugu društvenu nadgradnju da bi živjeli živote dostojne čovjeka !
            7. Kakve poruke zapravo mi šaljemo djeci ?
          • Poduzetnici ( tajkuni ) su opljačkali državu i narod.
          • Odaberi zvanje za „siguran posao” u Gradu, Županiji ili nekom državnom ili gradskom poduzeću.
          • Tko može preživjeti od svoga znanja i rada ?
          • Bolje biti „snalažljiv”, nego obrazovan i vrijedan.Učiti, raditi i saditi se ne isplati !
          • Šuti i bori se za ocjenu.
          • Ako razmišljaš svojom glavom „uhvatit će te na zub” i osuđen si na neuspjeh.
          • Natjecati se, biti drugačiji, htjeti više i učiti što te zanima je gubitak vremena za ispunjavanje školskog programa (prečesto samo „štrebanje”).
          • PRESTANI MAŠTATI I PAMETOVATI I DOHVATI SE BUBANJA ! Sutra pišeš test....
          • Moraš se upisati „u gimnaziju” inače si propao ! Praksa pokazuje suprotno ... Većina gimnazijalaca ne uspjeva se pronaći u realnom životu.
          • Što ćeš raditi ako ne prođeš s odličnim i ne upišeš faks ?
          • Cijeli život ćeš se „patiti” ! Pa gdje da ti ja  „osiguram kakvu vezu za upis ili posao?
          • PROVEDENE ANKETE U NEKIM ŽUPANIJAMA POKAZUJU SASVIM DRUGAČIJE ŽELJE UČENIKA PA IH SVE VIŠE ŽELI IĆI U ČETVEROGODIŠNJE I STRUKOVNE SREDNJE ŠKOLE !  DJECA SU ( NE SLUČAJNO ) PUNO PAMETNIJA OD NAS !
            8. MOŽEMO LI POSTIĆI KOD DJECE ?
             
            „Biti poduzetnik je moja životna šansa !”
            • MAŠTU BEZ GRANICA
            • KREATIVNOST
            • NEPRESUŠNU ENERGIJU
            • JASNE I PREPOZNATLJIVE ŽELJE (preko 70%)
            • AMBICIJU ZA USPJEH I NATJECANJE
            • ONO ŠTO VOLE RADE S LJUBAVLJU
            • LAKO SE UKLJUČUJU U TIMOVE I ZAJEDNIČKI RAD
            • BRZO DONOSE ODLUKE U SVOJU KORIST I TIMA
            • VJEŠTO OSTVARUJU SVOJE I CILJEVE TIMA
            • ...
              Da li to potičemo ili uništavamo ?
               


              9. ŠTO TREBA PODUZETI U OBRAZOVANJU  ?
              • Napraviti potpuno jasan POSLOVNI PLAN.
                I
                obrazovni sustav je proizvodnja. On proizvodi neophodne ljudske resurse za ostvarenje svake druge proizvodne aktivnosti. Suludo je otvarati veleučilišta i druge škole prema željama političara koje nemaju nikakvu niti kadrovsku i materijalnu osnovu, a proizvode ljude potpuno nesposobne za rad. U pravilu se te diplome kod dolaska na razgovor za posao mogu „okačiti mačku za rep” ! Proizvod je mlada isfrustrirana osoba koja je nakon višegodišnjeg štrebanja osuđena na čekanje posla na Zavodu za zapošljavanje.  Nema znanja i kompetencije za rad kod drugoga, a niti poduzetničke hrabrosti u antipoduzetničkoj klimi za ostvarenje bilo kakvih svojih snova.  
                Rezultat je : ulica, alkohol, droga, nasilje, kriminal   .... I na kraju , tko zna ....
              • U skladu s „poslovnim planom” – STRATEGIJOM, uložiti nekoliko puta veću količinu novca u obrazovni sustav.
              • Školu prilagoditi vremenu i prostoru u kojem živimo za zvanja koja potiču kreativnost i poduzetnički duh. Djecu ne školujemo „ZA KVIZ” već za „REALAN ŽIVOT” !
              • Ovo podrazumjeva potpunu promjenu obrazovnog sustava u kojemu je konačni rezultat kreativna mlada osoba sposobna za samostalno i sigurno djelovanje u svim uvjetima.
              • Hvale vrijedne su inicijative koje se danas ovdije iznose, ali bez sustavnog pristupa, strategije i jasnih planova i projekata u obrazovnom sustavu, prije ili kasnije će se i ove inicijative razvodniti. Zato je neophodno da se za ove inicijative čuje , da ih se promovira i s njima hrabro ide pred ministre i Sabor, gradonačelnike i župane, razvojne agencije, zavode za zapošljavanje, sve obrazovne ustanove od vrtića do sveučilišta i drugih znanstvanih ustanova !

                Mladi ne poznaju i ne priznaju krizu.
                Njihova budućnost nije „u zapošljavanju preko veze” već „u samozapošljavanju i stvaranju novih vrijednosti” !
                 

      Nema komentara: