02 studenoga, 2012

Hrvatski obrazovni sustav : "Djed šumom, baba drumom!"

Naslov na jednom od naših portala: "Mnogi u Hrvatskoj nemaju pojma čemu služi obrazovanje" je bit problema ne samo hrvatskog obrazovnog sustava , već hrvatskog društva uopće. I nije potrebna posebno velika rasprava o tome kakav treba biti obrazovni sustav. Stvari su vrlo jednostavne ! Akademske rasprave i nadmudrivanje raznih političkih i "kvaziznanstvenih" lobija u stvari se svode samo na jedno: Kako zadržati svoje pozicije ili steći neke političke poene u lokalnoj sredini ili državnoj politici. Problem je što nitko ne pita kakav je konačan "proizvod" školskog susttava ! A treba pitati one koji stvaraju nove vrijednosti u društvu. To su mali i srednji poduzetnici koji stvaraju 90% nacionalnog dohotka , a muku muče kako doći do kvalitetnih kadrova.

Djeca koja završe srednju školu, a posebno gimnazijalci, pojma nemaju niti o životu niti radu. Ako su prošli sa 4 ili 5 idu obavezno studirati i nastaviti štrebanje. Završavaju fakultete i dolaze na burzu rada spremni za kviz znanja, a za bilo kakvo uključenje u rad trebaju im silne godine. Tako magistri uče od "iskusnih" menadžera šofera, priučenih knjigovođa, "majstora s iskustvom" , itd ... I umjesto da ti mladi ljudi svojom kreativnošću i modernim praktičnim znanjima budu novi poticaj za tvrtku u koju dolaze, uklapaju se u hrpu nekompetetntnih neznalica, šefova koji su jedva prošli tri razreda srednje škole, koji su ukotvljeni i ogrezli u korupciji, a kojima ovi nadobudni mladci bez praktičnih znanja bivaju samo mete za podsmjeh i ponižavanje. A činjenica je da pojma nemaju ! Ako mr. ekonomije ne zna razlikovatu ulazni od izlaznog računa, a kamo li isti proknjižiti uzalud mu sva znanja o makroekonomiji modernih "liberalnih kapitalističkih sustava. ! 

Razumijem da se takva vojska "poslušnika" stvarala u bivšim totalitarnim jednopartijskim sustavima. Tada su bili potrebni "odlikaši koji kimaju glavama", koji su sposobni vrlo brzo i precizno reproducirati svaku riječ "velikog partijskog vođe".   Ali da li još uvijek radimo isto ?  Čini se da radimoi namjerno to radimo. Stvaramo si "vojske glasača" , ministre odlikaše kojinisu us tanju napisati niti kvalitetnu provedbenu uredbu a da o zakonima i ne pričamo. Primjera je bezbroj koliko se ovakvih gluposti nakupilo u posljednje vrijeme !

Razna "veleučilišta" koja niču po političkim željama lokalnih moćnika prava su sprdnja za obrazovni sustav. Zašto se troši novac poreznih obveznika za zanimanja koja nikome ne trebaju i koja ne daju apsolutno nikakve stvarne kompetencije za rad. Definitivno treba osnažiti sveučilišta i obrazovne sustave , posebno zadnje godina studija okrenuti praktičnim znanjima i vježbama u realnom životu. Svaki student mora godinu dana raditi na projektima u privredi, tvrtkama treba sufinancirati zapošljavanje i profiliranje mentora za praktično školovanje za zvanja koja su im potrebna. Tako bi se rasteretili fakulteti a dio obrazovnog sustava sa jasno izrađenim programima preselio u stvaran reaalni sektor. Ne ostaju svi studenti nakon studija raditi na fakultetima ili drugim znanstvenim ustanovama. Oni su prije svega nužni privredi , pa ona mora primarno i odlučivati kakvi joj ljudski resursi trebaju. U malim tvrtkama teško je odvojiti od desetak ljudi jednoga koji bi se samo bavio mentorstvom, ali ako bi država to sufinancirala , uspjeh bi bio 100% siguran. Ja kao vlasnik i menađer točno znam i lako bi sa fakultetom dogovorio program školovanja za kadrove koji mi trebaju. Vrlo je jednostavno propisatiznanja i kompetencije za posao koji treba obavljati. OPćenita znanja daju širinu obrazovanja, mogućnost snalaženja u nepoznatim i novim situacijama, ali za takve eksperimente i istraživanja mi više nemamo vremena. Ovih 1600 Kn što država sada daje "stažistima" je dobro za njih , ali je pitanje tko poduzetniku nakon što mentor od neiskusnog mladca za godinu dana napravi stručnjaka, garantira da će ovaj kod njega i ostati. Pa bilo bi pošteno da za godinu dana rada i truda oko stvaranja čovjeka za konkretan rad može sa sigurnošću računati da ima pravo prvoizbora tog kandidata za makar još jednu godinu, naravno uz redovito zapošljavanje i propisanu pripravničku plaću. Ovako, kao on me ništa ne košta ( osim sredstava rada, zaštite na radu, opremljenog radnog mjesta, vremena i truda mentora, pisanja planova rada , mjesečnih izvješća , itd ... ), a nakon godinu dana može reći : "Baš vam hvala šefe , ali ode ja u Njemačku ili drugu zemlju EU !  Znate vi mi ne možete još uvijek pružiti takvu vertikalu za napredovanje , plaću i druge benificije ... " E da , tako je to kada je znanstvena zajednica miljama udaljena od realnog sektora zbog kojega bi trebala primarno postojati i koji ju financira da mu proizvodi kvalitetne kadrove. Tako kao i u mnogo čemu drugom po onoj narodnoj "Djed šumom, baba drumom ! "

Sva dosadašnja ministarstva još su  još dalje od gospodarstva i brinu više o kolektivnim ugovorima i smanjenju prava učiteljima i profesorima, a najmanje o školovanju kadrova za realni sektor koji vapi za mladim gotovim kompetentnim ljudima sposobnim za rad. Diplome kao diplome možete tiskati koliko hoćete i "mačku objesiti o rep". Osiromašeno gospodarsvtvo ne može zamijeniti skup obrazovni sustav koji nikako ne može shvatiti da i oni moraju dati na tržište rada "gotovi kvalitetni proizvod" prema zahtjevima tržišta.   Današnje potrebe , a posebno u hrvatskom društvu su se promijenile. Današnji ekonomist ili inžinjer koji se u pravili može zaposlitim uglavnom u maloj tvrtki od 5 do 100 zaposlenih mora imati izgrađene kompetencije za konkretno savladavanje problema iz područja planiranja i upravljanja, vođenje projekata, odnosa s kupcima i dobavljačima, moraju rutinski rukovati najmodernijim alatima i tehnologijama, moraju biti 100% informatički pismeni, biti u stanju donositi brze zaključke i odluke, poznavati računovodstvo i financije, ...

Može li takav kadara proizvesti današnji školski sustav ? Odgovorno tvrdim da ne može !   A zašto ? Pa zato što su u njega negativnom selekcijom onih koji se nisu mogli zaposliti u realnom sektoru regrutirali oni koji su dodatno položili neki pedagoški predmet i sada postali "veliki profesori".    Kada učitelj i profesor postane prestižno i dobro plaćeno zanimanje , tada će se u njega regrutirati i najkvalitetniji kadrovi koji će svojim novim idejama, znanstvenim , ali i praktičnim pristupom , moći stvarati nove jednako sposobne i sve kompetentnije generacije mladih stručnjaka spremnih za rad. 
Sve ovo neće ići bez ozbiljnog uključivanja realnog sektora u temelje obrazovnog sustava i propitivanje stvarnih potreba.

Put kojim ide ova Vlada, a to je kresanje postojećih prava učiteljima nije sigurno poticajno i samo povećava negativnu selekciju onih koji trebaju biti "proizvođači" znanja i radnih resursa gospodarsvtvu koje je osuđeno na skupo samoškolovanje vlastitih kadrova.

Nema komentara: